Bemutatjuk a Modern Gyárak Éjszakája partnereit: MICHELIN Hungária Abroncsgyártó Kft.
A MICHELIN vállalat Magyarországon 1996 óta van jelen, működése a Taurus vállalatcsoport felvásárlásával kezdődött. Jelenleg négy korszerű infrastruktúrájú telephelyet működtet Magyarországon. A vállalat múltjáról és jövőjéről Szabó Róberttel, a cég személyügyi vezetőjével beszélgettünk.
1. A Bibendum ma már 136 éves. Kétségkívül a legrégebbi logó, amelyet a világon szinte mindenhol ismernek. Mit jelent Önnek, illetve a cégcsoport alkalmazottjainak egy ilyen nagymúltú vállalatnál dolgozni?
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy egy ilyen vállalatnál dolgozhatunk. Egy olyan vállalatról beszélünk, ami 136 éve egy kisvárosból indult. Egy családi vállalkozásból nőtte ki magát egy több mint 130 ezer embert foglalkoztató multinacionális céggé, ami ragaszkodik a gyökereihez, még mindig Clermont-Ferrandban van a központja. Alapvetően a cég értékei nagyon stabilak, és olyan stratégia mellett működik, amelyben nagy hangsúlyt fektet az emberekre, a környezetre, a vevőre.

2. A Michelin Magyarország életében melyek voltak a legfontosabb mérföldkövek?
A Michelinnek a ’90-es évek előtt létezett kereskedelmi tevékenysége hazánkban, de ezt még Ausztriából irányították. 1996-ban, a Taurus vállalatcsoport felvásárlásával kezdődött a cég itteni története. Ez akkoriban más gumiipari tevékenységeket is jelentett, amit aztán a Michelin megváltoztatott, és csak a gumiabroncsgyártás maradt. Megmaradt a budapesti és a nyíregyházi telephely, előbbiben teherabroncsot, utóbbiban mezőgazdasági abroncsot gyártottak. Vácon alapították meg a logisztikai központot
A logisztikai területünket folyamatosan fejlesztettük, ma 30 ezer négyzetméteres területen dolgozunk. Nyíregyházán 2005-ben indult el itt a személyabroncs gyártás, ami felváltotta a mezőgazdasági abroncsgyártást Jelenleg nagy teljesítményű autókra, elsősorban SUV-kra gyártunk abroncsot. A tevékenységünk 85%-át a személyautókra való abroncsok gyártása teszik ki.
3. A Michelin a világ vezető gumiabroncs márkája. Minek köszönhető ez, amikor annyiféle gumiabroncs van a világon? Mitől egyedi, mitől más a Michelin?
Az biztos, hogy a vállalat a kezdetektől fogva egy kísérletező, felfedező, innovatív cég. A L’Aventure Michelin múzeumban, nagyon érdekes dolgokat lehet megtudni a Michelin-csoportról, a kezdeni tevékenységekről, melyek a mobilitás minden területét magába foglalják.
Nagy áttörés volt a második világháború után piacra dobott radiál abroncsunk, ami megváltoztatta az abroncsgyártást. Ez volt az egyik első lépés, ami a Michelint a többi abroncsgyártó elé helyezte. A Michelin éves szinten több milliárd eurót költ kutatás-fejlesztésre. Ennek köszönhetően tudunk technológiai, teljesítménybeli előnyt fenntartani a piacon. A legjobb, legbiztonságosabb gumiabroncsot gyártjuk.
4. Milyen szerepet játszik a magyarországi egység a cég globális stratégiájában?
Nagyon szerencsések vagyunk, mert egy olyan terméket gyártunk, amely a személyabroncsokon belül is a csúcsteljesítmény képviselői. Alapvetően 19 coltól 23 colig gyártunk abroncsokat,. Elsősorban a városi terepjárókra vagyunk specializálódva, az új Ferrari Purosangue modellre például csak mi gyártunk abroncsot. Az ilyen nagy autók súlyuk és teljesítményük miatt nagyon jó minőségű abroncsokat követelnek, ezért nagyon szigorú előírások mellett történő gyártási folyamatokról beszélünk, ahol a legfrissebb technológiákat és anyagokat használjuk.
Jelen pillanatban a személyabroncs gyártásunk széndioxid kibocsátása nulla. Ez annak köszönhető, hogy mi vagyunk az első olyan gyár, akik teljes egészében át tudtak állni elektromos prések, kazánok használatára.

5. Mit jelent a cégnek a fenntartható mobilitás?
26 éve dolgozom a vállalatnál, azóta kiemelt téma a fenntarthatóság a cégnél. Amikor a Michelin a környezeti lábnyomát mérte, akkor mindenre kiterjedt a figyelme. A kaucsuk előállításától – egyébként saját ültetvénye van a cégcsoportnak – egészen odáig, hogy mi történik a használt abronccsal. Mindig nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az abroncsok biztonságosak legyenek, jó legyen a gördülési ellenállásuk. Ezzel együtt az a célunk, hogy az emberekre és a bolygóra minél kevesebb terhelést rakjunk, minél inkább használjunk olyan anyagokat, amelyek újrahasznosíthatók. Az energiafelhasználás hangsúlyos, elsősorban a széndioxid kibocsátás okán, de elindult egy komoly programunk a vízfelhasználás kapcsán is, és emellett a termékeink újrahasznosítási folyamata is egyre hatékonyabb.
6. Hogyan látják az abroncsgyártás jövőjét? (önvezető technológiák, új anyagok, stb.)
Anyagok tekintetében elég komoly kísérletek folynak. Jelen pillanatban az abroncs nagyrészét a szén, az ipari korom teszi ki, aminek az előállítása és hasznosítása is nehezebb.
Az autóipar fejlődésében vannak kihívások is. Az önvezető autók tekintetében – amelyek általában elektromosak – nem sok tapasztalatunk van még. Viszont az elektromos autókról vannak információink. Komoly lehetőséget látunk benne, eleve a fogyasztás és a gördülési ellenállás mérése során látszik, hogy sokkal jobban kijön az abroncs minősége. Egy elektromos autó tekintetében hangsúlyos a fogyasztás, hiszen egy jó abronccsal 50-100 km-rel is növelhető az autó hatótávolsága, ugyanakkor a tartósság is fontos, hiszen ezek az autók jóval nehezebbek.

7. Melyek a jövőbeli tervek?
A technológiánk folyamatosan fejlődik, a személyi állományunk motiválása folyamatos feladatunk, erre koncentrálunk a jövőben.
8. Mi az üzletfilozófiája?
Az ember élete nagy részét a munkahelyén tölti, így nagyon fontos, hogy jól érezze magát ott. Sokkal fontosabb a hangulat, mint a bérezés. Természetesen az is nagyon fontos, de az általános jól-lét még fontosabb. Ennek három összetevője van: munkahelyi környezet, jól működő folyamatok, értelmes munka, illetve az együttműködés.
Olyan környezetet próbálunk kialakítani, amelyben a munkavállalók alapvetően jól érzik magukat.
9. Idén partnereink a Modern Gyárak Éjszakáján. Hogyan találkoztak a programmal?
A programban már régebben is részt vettünk, majd néhány év kihagyás után idén ismét jelentkeztünk. Létrehoztunk egy olyan teret, ahol be tudjuk mutatni magunkat, meg tudjuk mutatni a folyamatainkat, így az infrastruktúránk most a legalkalmasabb arra, hogy látogatókat fogadjunk. Gumiabroncsot gyártunk, talán így nem olyan könnyű szépnek, attraktívnak lenni, nekünk mégis sikerült, és ezt most meg is mutatjuk! Nagyon fontosnak és izgalmasnak tartom, hogy most ismét bemutatkozhatunk a Modern Gyárak Éjszakáján!
10. Mivel készültek a látogatásokra?
A látogatások alatt is működött a gyár, ezért először 30 helyre nyitottuk meg a látogatás lehetőségét, de nagyon hamar betelt, így még több helyet kellett biztosítsunk. Nagyon örülök, hogy ennyien kíváncsiak a Michelin Hungáriára.
A vendégeinket egy rövid cégismertetővel vártuk, majd bejártuk a gyárat, megmutattuk, hogyan készül el egy gumiabroncs, az első lépésektől az utolsóig.
Képek forrása: MICHELIN Hungária Abroncsgyártó Kft.