Bemutatjuk a Modern Gyárak Éjszakája partnereit: Béres Gyógyszergyár Zrt.
A Béres az egyik legismertebb és legtiszteltebb márkanév Magyarországon. A cég nevét a legendás feltalálóról, id. Dr. Béres Józsefről kapta. Több mint 50 éve, szinte a semmiből indult a Béres Csepp gyártása és forgalmazása, melyet a későbbiekben több mint 100 termék követett. Dr. Bischof Zsolttal, a Béres Gyógyszergyár igazgatójával beszélgettünk.
1. Ön a Szolnokon található Béres Gyógyszergyár igazgatója. Hogyan került kapcsolatba a vállalattal?

Baráti szállal kerültem a Béreshez, még 1996-ban, egy egyetemi csoporttársam által, aki már akkor a Béresnél dolgozott Budapesten. Akkoriban kerestek saját gyártóhelyet a Béres Cseppnek, olyat, ahol már megvan a szaktudás és tapasztalat. Szolnokon, az egykori gyógyszertári központban már volt gyógyszergyártási engedéllyel rendelkező terület és ilyen személyzet. A Béres Rt. megvásárolta a szolnoki telephelyet, és szerettek volna ide egy olyan munkatársat, akit már ismernek, és az egykori csoporttársam ajánlására engem választottak. Három évig controllerként dolgoztam a cégnél, majd utána másfelé vitt az utam, de 2008-ban – amikor az akkori cégvezető nyugdíjba ment – a korábbi évek közös munkájára tekintettel ismét megkeresett a Béres család. Természetesen igent mondtam az akkor felajánlott cégvezetői pozícióra, úgyhogy most már 18 éve látom el ezt a feladatot. A Béresnek ez az egy gyára van, minden termék itt készül, Szolnokon.
2. Milyen technológiai újításokat vezettek be az utóbbi években? Hogyan telik egy munkanap?
Amikor 1995-ben a Béres megvette a gyártótelepet, akkor itt volt egy közel ezer négyzetméter gyógyszergyártásra alkalmas terület, ami lehet, hogy soknak tűnik, de a gyógyszergyártási tevékenységhez nem túl sok. Az elmúlt 30 évben közel 30 milliárd forintot fordítottunk beruházásokra, fejlesztésekre, így mára ez már egy 6.500 négyzetméter, tehát 6,5-ször nagyobb gyártási területtel rendelkező üzem lett. Természetesen az összterület – 23.000 négyzetméter – sokkal nagyobb, ez magába foglalja a kiszolgáló létesítményeket, ilyen a raktár, minőség-ellenőrzés, kutatás-fejlesztés, pénzügy, számvitel, műszaki ellátás, informatika, HR, munkaügy.
A fejlesztés fő iránya az üzem és a technológia korszerűsítése, bővítése volt. Egy termékkel indultunk, amit már több mint 100 követett. Ezt a termékbővülési utat kísérte a technológia fejlesztése is, minden évben kisebb-nagyobb lépésekkel jutottunk el idáig. Minden beruházás alkalmával a legmagasabb technológiai szintet építettük be, bátran kijelenthetjük, hogy a Béres Gyógyszergyár világszínvonalú. Ezt nem csak mi mondjuk, hanem ezt igazolják a hazai és nemzetközi hatósági és partner auditok is. Az árbevételünk több mint egy negyedét export tevékenységből realizáljuk, ezért nyilván külföldi ellenőrzéseket is tartanak nálunk, melyeknek mindig megfelelünk a nemzetközi sztenderdeknek. Az utóbbi években mi is nyitottunk az automatizáció, robotizáció irányába, van 4.0-ás technológiánk is, például a Béres Csepp gyártásában. Modern, automata raktárunk van, mi is követjük a technológia fejlődését.
Napi két műszakban, 16 órában folyik a gyártás. A termékelőállítás onnan indul, hogy beérkeznek az alapanyagok, átesnek egy nagyon szigorú ellenőrzési vizsgálaton, amikor ez megtörténik, akkor kezdődik a gyártás. A legvégén van egy komplex késztermék vizsgálat, a termék raktárba kerül, majd pedig a kereskedelmi partnereinkhez.

3. Hogyan látja a Béres Gyógyszergyár helyét a globális gyógyszerpiacon 10 év múlva?
A Béres speciális termékeket készít, nekünk első sorban az egészségmegőrzés és a betegségmegelőzése a fő indikációnk. A Béresnek egy olyan piacon kell versenyeznie, ahol alapvetően két fajta versenytársa van: a multinacionális vállalatok, amelyek tőkeerősek és széles piaccal rendelkeznek, másrészt ott van az olcsóbb termékek piaca, amelyen a termékek eredete, származása nem minden esetben lekövethető. A Béres termékeinek kétharmada gyógyszer, egyharmada étrendkiegészítő, és mi utóbbiakat is olyan minőségben állítjuk elő, mint a gyógyszereket. Szóval egyrészt a tőkeerős multinacionális cégek nyomnak minket felülről, másrészt alulról pedig az olcsó termékek. Ezek azért is tudnak olcsóbbak lenni, mert a minőségbiztosítás és minőség-ellenőrzés, a megfelelő minőségű és mennyiségű hatóanyagok, az esetleges szennyező anyagoktól való mentesség nem feltétlenül garantált, hiszen az étrendkiegészítők piaca erősen alulszabályozott. Mi azzal próbálunk kitűnni, hogy nem csak a gyógyszer, de az étrendkiegészítő is ugyanolyan gyártási és minőség-ellenőrzési körülmények készül. Elég nagy a piaci nyomás, erős a verseny, mi azért tudunk piacvezetők lenni Magyarországon, mert a hitelességünket és megbízhatóságunkat adjuk a termékeink mellé. Ahogy a szlogenünk is mondja: mi a nevünket adjuk a minőséghez. A Béres elköteleződése garancia a fogyasztóknak.
4. A Béres név összeforrt a minőséggel és a megbízhatósággal. A Béres Gyógyszergyár nem csak egy gyár, missziójuk a magyar társadalom egészségi állapotának javítása. Hogyan őrzik meg ezt a bizalmat? Miért fontos Önöknek a társadalmi felelősségvállalás?
A minőség, az etikus és tisztességes kommunikáció a kulcs, maximálisan igaz minden, amit a termékeinkről állítunk. A társadalmi felelősségvállalásunk ebben is meg kell jelenjen. Ha visszakanyarodunk id. Béres Józsefhez, az alapítóhoz és a Béres Csepp feltalálójához, akkor ő nem anyagi haszon reményében találta fel ezt a cseppet, hanem a segíteni akarás jegyében.
Ez a szellemiség és filozófia a mai napig átjárja a céget, nem csak a vezetőket, hanem minden munkatársat érintve.

A Béres Gyógyszergyár elkötelezett híve a társadalmi felelősségvállalásnak. Hisszük, hogy a vállalatok felelőssége nem merülhet ki pusztán a gazdasági teljesítményben, alapítónk, id. dr. Béres József hitvallása szerint az emberek segítése és az egészség szolgálata mindig elsőbbséget élvez. A segíteni akarás szellemében 1993-ban jött létre a Béres Alapítványt, amely a vállalat elkötelezett humanitárius, karitatív tevékenységét szervezett formában, intézményes keretek között koordinálja. A Béres Alapítvány célja az alapítás óta változatlan: elkötelezetten támogat számos egészségügyi programot, segíti az oktatást, részt vállal a tehetséggondozásban, a magyar kultúra őrzésében, terjesztésében és az egyetemes értékek védelmében határainkon belül és túl. Termék- és anyagi támogatásainak összértéke az elmúlt több mint 30 évben közel a 8 milliárd forint volt.
5. Mi volt a legnagyobb kihívás a cég életében?
Minket sem kíméltek a gazdasági hullámzások, a Covid-járvány időszaka például nagyon nehéz volt, jelentősen megnövekedett a termékeink iránti kereslet. Komoly kihívás volt, hogy biztosítani tudjuk a termékek előállítását. Ezt követte az energiaválság, a háború, egy elhúzódó recesszió, amelyek szintén kihívásokat jelentettek. A legfontosabb az, hogy a válságos időszakban is megőrizzük az értékeinket. Nálunk az egyik legfontosabb érték a munkavállaló, fontos volt, hogy a piaci ingadozásokhoz mérten megtartsuk a munkatársainkat. Mi mindig hosszú távú stratégiát követünk, a pénzügyeinket is eszerint menedzseljük, így tudunk átlendülni ezeken az időszakokon. Az előre menekülés egyik eszköze az innováció, folyamatosan új termékekkel, új formulákkal jelentkezünk, igyekszünk előre tervezni.

6. Milyen értékeket tart a legfontosabbnak a munkájában?
Van egy nagyon erős lojalitás bennem, egy nagyon erős kötődés a Béreshez. A szemléletmódban, az együtt-gondolkodásban testet ölt ez, ez nekünk nem csak egy munkahely, a Béres egy küldetést jelent, amit én is érzek. Világ életemben elkötelezett voltam mások segítése, támogatása iránt.
7. Önök partnereink a Modern Gyárak Éjszakáján, mi több, Önöknél lesz a hivatalos megnyitó. Hogyan kerültek kapcsolatba az MGFÜ-vel?
Korábban is hallottunk már a Modern Gyárak Éjszakájáról, de valahogy még nem csatlakoztunk. Idén viszont jubileumi rendezvénysorozat van Szolnokon, mert a város alapításának 950-ik évfordulóját ünnepeljük. Megalakult a jubileumi emlékbizottság, melynek én is tagja vagyok, ahol arra jutottunk, hogy minden területen ünnepelni kell ezt az évfordulót, így több szolnoki cég is csatlakozott az MGYÉ-hez.
Aztán egyszer csak jött egy megkeresés a Nemzetgazdasági Minisztériumból, felkértek minket a megnyitó házigazdájának. Természetesen örömmel vállaltuk, lelkesen vágunk bele, hiszen ez a rendezvény több száz céget megmozgatott már az évek során, így nem csak a megnyitó lesz izgalmas, de a látogatások is!

8. Mivel készülnek a rendezvényre?
Nem egyszerű dolog ezt megszervezni egy gyógyszergyárban, főleg így, hogy nem csak a látogatókat fogadjuk, hanem a protokoll rendezvény is nálunk lesz.
Mint minden gyártóüzemben, itt is nagyon sok szabály van. Egy gyógyszergyárban elsősorban a higiéniai és egészségbiztonsági kérdésekre helyeződik a hangsúly. Nagyjából 20 főt tudunk beengedni egy turnusban, mindenkinek be kell öltözni védőruhába, és természetesen termékkel nem lehet érintkezni. Minden gyártóterület ajtaján van egy betekintő ablak, azon keresztül tudják a vendégeink megtekinteni a gyártás folyamatát. Bemutatjuk a teljes technológiai folyamatot, maximális élményben lesz része minden látogatónak.
9. Mi az Ön üzletfilozófiája?
Számomra a kiemelt fontosságú a munkavállaló, mert az ő tudása, hozzáértése, elköteleződése az egyik legfontosabb tényező az értékteremtésben. A második szempontom az, hogy a céget vezetni egy komplex feladat, és ennek megfelelően kell döntéseket hozni, figyelembe véve lehetőleg minden szempontot. Amit még kiemelnék, hogy nagyon fontosnak tartom a fejlődést, a megújulást. Ezt a három nagy ágat igyekszem összegyúrni: ember, működés, fejlődés – és soha nem mehet egyik sem a másik rovására.
Képek forrása: Béres Gyógyszergyár Zrt.